torstai 27. maaliskuuta 2014

Oikeutetun sodan teoria osa II - Jus ad bellum pt. I

On aika siirtyä viime viikon lyhykäisestä oikeutetun sodan teorian pienestä johdannosta itse asiaan, eli ensimmäiseen sodan oikeutuksen arviointiin, jus ad bellumiin. Sotahan on tietysti käsitteenä melko sekasikiö: puhutaan ”kylmästä sodasta”, ”jengisodista” ja ties mistä.  Sekaannusten välttämiseksi tarkoitan sodalla tästä eteenpäin kahden tai useamman valtion välistä taistelua, jossa käytetään väkivaltaa ja tapetaan ihmisiä. Jus ad bellumin tehtävä on siis estää valtioita ryhtymästä sotaan ilman tarpeeksi merkittäviä moraalisia perusteita. Jus ad bellumin kriteereiksi on oikeutetun sodan teoreetikkojen keskuudessa yleisesti hyväksytty viisi tai kuusi (teoreetikosta riippuen) erilaista ehtoa määrittelemään oikeutuksen turvautua sotaan. Esittelen tällä kerralla kuitenkin vain niistä tärkeimmän eli ”oikeutetun syyn” (just cause).

Oikeutettu syy – jus ad bellumin arviointikriteereistä tärkein

Oikeutetulla sodalla tulee aina olla oikeutettu syy. Ilman oikeutettua syytä sota on välttämättä epäoikeutettu eli sitä on moraalisesti väärin käydä. Oikeutetulla syyllä tarkoitetaan sitä, että sodalla tulee olla tarpeeksi painavat perusteet, jotta sillä voidaan oikeuttaa vastapuolen taistelijoiden tarkoituksenmukainen tappaminen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sodasta tulisi koitua mahdollisimman hyvät seuraukset jotta sitä voitaisiin pitää moraalisesti oikeutettuna (ensi kerralla suhteellisuuden vaatimuksesta, joka kulkee oikeutetun syyn kanssa käsi kädessä). Tähän on selityksenä viime kerralla mainitsemani seikka, että oikeutetun sodan teoria johtaa oikeuden valtion kansalliseen puolustukseen yksilön itsepuolustusoikeuksista. Oikeutettu syy on siis terveenjärjen mukainen: et olisi moraalisesti oikeutettu tappamaan yhtä henkilöä, jotta voisit antaa rahaa kahdelle muulle henkilölle.

Puolustussota hyökkäystä vastaan

Hyvänä esimerkkinä oikeutetusta syystä edellä mainittu on puolustussota epäoikeutetusti hyökkäävää valtiota vastaan. Tarkoitan epäoikeutetulla hyökkääjällä valtiota, jolla ei ole mitään niin vahvoja moraalisia perusteita hyökätä toiseen valtioon, että sillä voitaisiin oikeuttaa tappaminen. Otetaan esimerkkinä vaikka Talvisota vuonna 1939. Suomella oli oikeutettu syy ryhtyä puolustussotaan Neuvostoliittoa vastaan ja tästä syystä Suomi kävi oikeutettua sotaa. Neuvostoliitolla ei ollut oikeutettua syytä hyökätä Suomeen eli se kävi epäoikeutettua sotaa. Vaikka Neuvostoliitto pelkäsi Saksan hyökkäystä ja oletti, että Suomesta käsin sillä olisi paremmat mahdollisuudet turvata omia kansalaisiin, niin tämä ei riitä alkuunkaan. Jokainen lukion käynyt varmaan muistaa Immanuel Kantin maksimin, jossa käsketään kohtelemaan toista aina päämääränä sinänsä, eikä koskaan pelkästään välineenä mihinkään päämäärään. Tällä tavoin Neuvostoliitto pyrki juuri tekemään: kohtelemaan Suomen välineenä saavuttamaan päämääränsä, eli voiton Saksasta. Njet, sanoo moraali tälle tempulle!

Humanitaarinen interventio

On huomautettava, etteivät esimerkiksi myöskään taloudelliset perusteet tai Putinin ”turvaamme venäläisten selustan Krimillä ja siksi valtaamme sen” riitä muodostamaan oikeutettua syytä. Tämä Putinin esimerkki on todellinen karikatyyri humanitaarisesta interventiosta, joka on myös yleisesti hyväksytty oikeutetuksi syyksi. Humanitaarisella interventiolla tarkoitetaan yleensä valtion A sotilaallista interventiota valtioon B tarkoituksenaan suojella B:n vähemmistöä Y (esim. etninen tai uskonnollinen) heidän ihmisoikeuksiensa loukkaamiselta valtion B:n hallituksen tai enemmistön toimesta. Yleisesti on hyväksytty, että kun ihmisoikeuksien loukkaaminen menee kansanmurhaksi asti (esim. Ruandan kansanmurha 1994), niin humanitaarinen interventio katsotaan moraalisesti sallituksi tai jopa moraaliseksi velvoitteeksi. Pari ehtoa liittyy kuitenkin humanitaariseen interventioon. Ensiksikin, sen katsotaan olevan moraalisesti sallittua vain silloin, jos rauhanomaiset keinot eivät ole tuottaneet tulosta. Toiseksi, sorretun kansanryhmän pitää ”toivottaa tervetulleeksi” intervention tekijät -  jos ”ei tartte auttaa”, niin interventio ei ole siinä tapauksessa moraalisesti sallittua. Kolmanneksi, kun sotilaallinen interventio on onnistuneesti suoritettu, ei sinne jäädä oleskelemaan ja vallata sitä itselleen (huom. Putin!).


Humanitaariseen interventioon liittyy kuitenkin yksi suuri kysymys: kumpaa meidän on kunnioitettava enemmän, valtion oikeutta alueelliseen yhtenäisyyteen ja poliittiseen suvereniteettiin vai valtion kansalaisten ihmisoikeuksia? Kuitenkin valtion yhdeksi tehtäväksi nähdään juuri kansalaisten ja ihmisoikeuksien turvaaminen, niin eikö valtio itsessään epäonnistu täyttämään omaa tehtäväänsä? Eikö tässä tilanteessa toinen valtio saisi turvata näiden sorrettujen kansalaisten oikeutta elämään ja vapauteen?

2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus!
    En tiedä spoilaanko kenties seuraavan kirjoituksen, mutta silläkin uhalla pakko mainita yksi asia liittyen viimisiin kysymyksiin. Kansainvälisessä kanssakäymisessä on olemassa käsite Responsibility to Protect (R2P), johon oot varmasti tutustunut. R2P painottaa, että suvereniteetin mukana tulee myös vastuu valtiolle pitää huolta omista kansalaisistaan, ja jos tämä ei onnistu, on kv-yhteisöllä vastuu toimia (ei kuitenkaan välttämättä voimankäytöllä, vaan myös sanktioilla jne.) YK:n turvallisuusneuvosto on käyttänyt R2P:tä mm. Libyan ja Norsunluurannikon tilanteissa. Kriitikoita myös tälle löytyy tietenkin. Tärkeintä kuitenkin on mielestäni, ettei yksittäisellä valtiolla ole mandaattia voimankäyttöön, vaan kansainvälisen yhteisön, mikäli vaan mahdollista (mm. Syyrian tilanne), on toimittava yhdessä.

    VastaaPoista
  2. Kiitti! Et spoilannut, siirryn jo tuosta oikeutetusta syystä muihin ad bellumin kriteereihin loppuviikosta.

    Kiitti vinkistä, en itseasiassa ollut tietoinen tuosta. Oon pyrkinyt työssäni välttelemään kansainvälistä lakia ja keskittymään pelkästään oikeutetun sodan teoriaan eli moraaliin. Näitähän ei pidä siis missään nimessä sekoittaa keskenään, vaikka toisinaan yhdistyvätkin (kuten nyt tässä hum. interventiossa). Nykyaikaisen oikeutetun sodan teorian (ost) ja "sodan lain" eroavaisuus näkyy ehkä parhaiten ns. taistelijoiden moraalisessa epätasaisuudessa (the moral inequality of combatants), jota ost nykypäivänä kannattaa. Lyhyesti, tämän näkemyksen mukaan sodan molemmat osapuolet eivät ole moraalisesti oikeutettuja tappamaan toisiaan; itsepuolustuksessakaan henkilön B tappoa yrittävä henkilö A ei saa oikeutetusti käyttää itsepuolustusta B:tä vastaan, jos B vastaa A:n tappoyritykseen voimakeinoilla <-> sodan laki taas hyväksyy taistelijoiden moraalisen tasavertaisuuden (the moral equality of combatants), koska käytännössä ost:n esittämää kantaa on mahdotonta toteuttaa sotatilanteessa -> olisi perustettava esim. kansainvälinen puolueeton sodan moraalia arvioiva neuvosto, joka ratkaisisi tällaiset "minä ole oikeutettu, sinä et" -kiistat (tätä muuten Kant ehdotti jo yli 200 vuotta sitten ja muuan Albert Einsteinkin esitti samanlaisia mietteitä). Tämä siis lyhykäisyydestään tästä. Meni ohi aiheenkin, mut tulipahan nyt kirjoitetuksi.

    VastaaPoista