”War therefore is an act of violence intended to compel our opponent to
fulfil our will” – Kenraali Carl Von Clausewitz
Sota itsessään kuulostaa aina joltakin sellaiselta, mitä ei
ikinä toivoisi kenenkään joutuvan kokea. Sodan keinoina on fyysisen
voimankäytön ja väkivallan vieminen äärimmilleen tappamalla, loukkaamalla tai
tekemällä rammoiksi vihollispuolen ihmisiä vain siitä syystä, että sotaa käyvä ihmisjoukko
(valtio, kansakunta jne.) voisi saavuttaa omat poliittiset päämääränsä näiden sodan
keinojen avulla. Ihmisille koituvan fyysisen vahingon lisäksi sota myös tuhoaa
yleensä sodan kohteeksi joutuvan ihmisjoukon infastruktuuria. Lisäksi se
aiheuttaa sekasortoa ja henkisiä traumoja sekä taistelijoille/sotilaille että
siviiliväestölle molemmin puolin.
Onko mitään järkeä puhua siitä, että sodassa voisi olla
moraalia ja että siellä voi toimia oikeutetusti, vaikka sotaan itsessään
kuuluukin olennaisena osana ihmisten tappaminen? Entä onko meillä sitten
moraalisia rajoituksia niihin keinoihin, mitä käytämme sodassa? Oikeutetun
sodan teoreetikot vastaavat kuorossa yhteen ääneen ”kyllä!”. Ensinäkemältä
termi ’oikeutettu sota’ saattaa aiheuttaa lukijassa pahoinvoinnin sekaisia
tunteita: miten ihmisten tappaminen tai henkinen vahingoittaminen voisi olla
ikinä oikeutettua? Emmehän käyttäisi ikinä sellaisia termejäkään kuin
’oikeutettu raiskaus’ tai ’oikeutettu silpominen’ vain muutama tälläinen
”paradoksaalihko” termi mainitakseni.
Oikeutetun sodan teoria – Realismin ja pasifismin
välimaastossa
Oikeutetun
sodan teoria juontaa juurensa antiikkiin, jossa muun muassa Platon, Aristoteles
ja Cicero hahmottelivat ensimmäisiä moraalisia rajoituksia sodankäynnille.
Kannatusta sodan keskeisenä moraaliteoriana se sai kuitenkin vasta
Kristillisten ajattelijoiden, etenkin Augustinuksen ja Tuomas Akvinolaisen,
myötä. Oikeutetun sodan teoriaa voidaan pitää
kahden ääripään, realismin ja pasifismin välimuotona.
Realistien mukaan moraalisesta harkinnasta ei ole mitään
hyötyä sodassa. He argumentoivat, että jokaisen ihmisen vietti itsesäilytykseen
ajaa kaikkien moraalisten vaatimusten ja arviointien edell sotatantereella.
Esimerkiksi Thomas Hobbes edusti tätä näkökulmaa argumentoiden Leviathianissa, että sodassa vallitsee
moraalin sijasta force and fraud.
Realistien mukaan kaikki keinot ovat sallittuja sodassa ja valtion on tehtävä
se, mitä heidän ikinä tarvitseekaan tehdä voittaakseen sodan.
Pasifistit taas argumentoivat, että sota on aina väärin.
Piste. Pasifistit mukaan jokaisella ihmisellä on vahva moraalinen uskomus
siitä, että esimerkiksi tappaminen ja väkivallan teko toista ihmistä kohtaan on
sodassa väärin, koska ihmistä käytetään välineenä jotakin tiettyä poliittista
päämäärää silmälläpitäen. Tähän tyyliin argumentoi myös ehkä yksi
tunnetuimmista pasifismin edustajista filosofian historiassa: Immanuel Kant
teoksessaan Ikuiseen Rauhaan.
Pasifistit argumentoivat, ettei meidän tule hyväksyä sodassa tapahtuvaa
tappamista, koska pidämme sitä muutenkin moraalisesti paheksuttavana: emmehän
normaalissa elämässäkään siedä uutisia esimerkiksi jossakin päin Suomea
tapahtuneista henkirikoksista. Pasifistit siis argumentoivat, että sodalle on
mahdotonta löytää oikeutusta, koska sitä ei voida ikinä pitää moraalisesti
sallittuna.
Pohjana yksilön moraalinen oikeus itsepuolustukseen
Mitkä seikat voivat sitten tehdä sodasta moraalisesti
oikeutetun? Uskallan väittää useimpien meistä hyväksyvän väitteen, että meillä
on moraalinen oikeus puolustaa itseämme ja ystäväämme sellaista hyökkääjää
vastaan, joka uhkaa meidän fyysistä koskemattomuuttamme. Jos esimerkiksi
kävelen kadulle ystäväni kanssa ja kimppuumme hyökkää tuntematon ihminen veistä
huitoen, on minulla meidän arki-intuitiomme mukaan oikeus puolustaa itseäni ja
ystävääni turvautumalla tarvittaviin voimakeinoihin. Pahimmassa tapauksessa
voisin joutua henkeni uhalla tappamaan kimppuumme käyneen hyökkääjän.
Oikeutetun sodan teoria johtaa oikeutuksen sodassa tappamiselle
juuri näistä samaisista yksilön itsepuolustusoikeuksista: jokaisella ihmisellä
on oikeus puolustaa itseään uhkaavaa ja epäoikeutettua hyökkääjää vastaan.
Tässä tapauksessa vaan itseään puolustava ihmisryhmä on laajemmassa
mittakaavassa, kuin minä ja ystäväni kadulla. Se, mitä epäoikeutetulla hyökkäyksellä
tarkoitetaan selviää (toivottavasti)
tarkemmin seuraavien viikkojen aikana.
Tarkoituksena rajoittaa sodassa tapahtuvia kauheuksia
Vaikka oikeutetun sodan teoria hyväksyykin vihollisen
vahingoittamisen ja tappamisen sodassa, se pyrkii silti sodan moraaliteoriana
rajoittamaan sellaisia sodassa tapahtuvia asioita, jotka kansainvälinen laki
hyväksyy: sen tarkoitus on pyrkiä estämään valtioita sotimasta ilman vakavia
moraalisia perusteita. Sen voidaan katsoa sisältävän ainakin kolme
pääperiaatetta, joista ensimmäinen on, että sota voi olla moraalisesti
oikeutettu. Toinen periaate on, että sodassa on olemassa samankaltaisia
moraalisääntöjä, kuin jokapäiväisessä arkielämässä. Yksi tällaisesta
moraalisäännöstä on esimerkiksi se, että syyttömien ihmisten intentionaalista
tappamista pidetään aina moraalisesti vääränä (tosin ’syytön’ voi vaihdella
paljon itse teorian sisällä). Kolmas periaate pitää sisällään, että on olemassa
kuitenkin moraalisia rajoituksia siinä, millä perusteilla sodan voi julistaa. Nämä
rajoitukset jaetaan yleensä kahteen osaan: jus ad bellumiin (milloin on oikeutettua turvautua sotaan) ja jus in belloon (miten on oikeutettua
toimia sodassa). Tämän lisäksi nykyään oikeutetun sodan teoreetikot ovat
kiinnittäneet laajenevassa määrin huomiota jus
post bellumiin eli niihin sääntöihin ja normeihin, joilla sota lopulta lopetetaan
reilusti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti