Joku voisi väittää, että viimekertainen sanallisen
arkkuni avaaminen jätti hiukan parantamisen varaa niissä perusteissa, miksi
filosofeista olisi hyötyä yhteiskunnassamme. Tyydyinhän esittämään vain
asioita, joita olen itse kokenut saavani filosofian opiskelusta. Hyväksyn tämän
ja koen velvollisuudekseni yrittää perustella pääaineeni hyödyllisyyttä hieman
vakuuttavammin. Tästä syystä nostankin esiin villinkortin eli Jenkeissä 1990-luvulla
oikeudessa puidun tapauksen (Evans vs.
Romer). Tämän ”Coloradon tapauksen” tarkempi esittely löytyy Juha Sihvolan
artikkelista Antiikin vaikutus
maailmankuvaan (2003) (löytyy netistä googlaamalla) ja teoksesta Maailmankansalaisen Uskonto (Otava,
2011), joihin tämä kirjoituskin osaltaan pohjaa ja kumartaa.
Coloradon tapaus oli siis laki, jonka mukaan homoseksuaalinen
ei ollut riittävä peruste itsessään myöntämään erillistä suojaa syrjintää
vastaan. Se ei siis voinut saada enää lain takaamaa vähemmistöasemaa. Sihvolan
mukaan ”osavaltion suurimmissa kaupungeissa (..) seksuaalisille vähemmistöille
oli aikaisemmin säädetty vahva syrjinnän vastainen suoja ja näiden säädösten
tuella kaupunkeihin olikin muodostunut vahvat homo- ja lesboyhteisöt.”
Argumenttini kannalta kiinnostavaa ei ole niinkään
Coloradon tapauksen laillinen puoli, vaan se, mitä ja keitä olivat oikeudessa
asiaansa ajavat avaintodistajat. Tapauksesta teki mielenkiintoisen se, että
siitä muodostui oikeudessa filosofien ottelu: Coloradon homovastaisen lain puolesta
puhumisen äänitorviksi ruumiillistui katolilaiset filosofit ja lainoppineet
John Finnis ja Robert P. George. Lain vastustajien äänitorveksi taas usein
Suomessakin vieraillut Martha Nussbaum, joka tällä hetkellä toimii Chicagon
yliopiston oikeustieteiden ja etiikan professorina. Asiasta enemmän
kiinnostuneet voivat etsiä käsiinsä Randall Baldwin Clarkin artikkelin Platonic Love in a Colorado Courtroom: Martha
Nussbaum, John Finnis, and Plato's Laws in Evans v. Romer (2002), joka
käsittelee laajasti osapuolten esittämiä filosofisia argumentteja ja itse oikeudenkäynnin tapahtumia.
Finnis on siis roomalaiskatolinen sen
konservatiivisimmassa muodossa. Finnis ei täten kieltänyt oikeudessa pelkästään
homoseksuaalisia suhteita, vaan kaiken sellaisen seksuaaliseen toimintaan
liittyvän (masturbaatiota myöten), minkä lopullisena päämääränä ei ollut
perheen lisäys miehen ja naisen välisessä avioliitossa.
”May God
strengthen our hands for the good work ahead, and always, always bless our America.”
Tästä
syystä Finnis vetosikin ”luonnolliseen moraalitajuun” väittäen, (Sihvolan
mukaan) että ”jokainen järkevä ihminen hyväksyy hänen argumenttinsa ainakin
homoseksuaalisuuden osalta” ja vetosi tämän jälkeen Platoniin ja Aristoteleehen
hakeakseen oikeutusta heiltä homoseksuaalisuuden tuomitsemiseen väittäen, että
jo antiikin filosofit pitivät homoseksuaalisutta tuomittavana ja häpeällisenä.
Tämä
ei ollut kovin ehkä kovin järkevä veto Finnisiltä, koska mm. Platonin dialogien
päähenkilö Sokrates osoittaa kiintymystä nuoriin poikiin (kts. esim. Pidot, jossa Sokrates tekee tuttavuutta
Agathonin ja Alkibiadeen kanssa). Nussbaum vastasikin Finnisin argumenttiin muutamalla
vasta-argumentilla: Nussbaum mm. argumentoi, että vaikka Platon ja Aristoteles
olisivat ajatelleet tällä tavalla, ei se millään tavalla oikeuttaisi
homoseksuaalisuuden tuomitsemiseen. Toiseksi, Nussbaumin mukaan Finnis on
tulkinnut puutteellisen muinaiskreikan takia väärin antiikin filosofeja, sillä
yksilöiden sukupuolella ei ollut väliä ihmisten välisissä suhteissa. Näiden
kahden + monen muun perusteen (jotka eivät mahdu tähän juttuun) ansiosta
Coloradon osavaltio hävisi kiistan korkeimmassa oikeudessa vuonna 1996 äänin
6-1, ja ”Coloradon laki peruutettiin”.
Jos
joku on jaksanut lukea tätä pitkää ja tylsähköä kirjoitustani näin pitkälle,
niin ehkä hän on vähän vakuuttuneempi siitä, että filosofeista tai filosofiaa
pääaineenaan lukevat ”unelmoitsijat” eivät ole ihan hyödyttömiä tosi paikan
tullen. Noh, ehkä joudun tässä vielä ajan myöten esittämään vakuuttavampia
perustelujani väitteelleni filosofien hyödyllisyydestä. Kuitenkin
”icebreakerit” on tehty ja voimme jatkaa matkaa kohti uusia haasteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti