Olen innostunut markkinoinnista. Oikeasti. Olen ollut jo
pidemmän aikaa. Kuka olisi uskonut?
Palataan ajassa yhdeksän vuotta taaksepäin. Aloittelin siihen
aikaan markkinoinnin opiskelut Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Markkinointi
oli silloin jotenkin äärimmäisen puuduttavaa. Opiskelusta jäi päällimmäisenä
mieleen markkinoinnin oppi-isä Philip Kotler sekä vallankumouksellinen neljän
P:n malli (Product, Promotion, Price,
Place), joka oli vuosien saatossa saanut mukaansa viidennen, kuudennen ja
seitsemännen P:n.
Onneksi tämä markkinointia viimeiset vuosikymmenet piinannut
”kotlerilainen” elämänkatsomus on viimein saanut uusia tuulia ja myös
markkinoinnissa on herätty digiaikaan. Jos ihan totta puhutaan, markkinointi on
vuonna 2015 lähes täysin erilaista kuin minun opiskeluaikoinani.
Vanhan liiton markkinointi
Minkälaista se markkinointi sitten oli vuonna 2006? Lähinnä mainontaa
ja PeeäRrää. David Meerman Scott kiteyttää kirjassaan The New Rules of Marketing & PR. 5th ed. (2015)
loistavasti perinteisen markkinoinnin ja PR:n mantrat. Markkinointi tarkoitti
kaikessa yksinkertaisuudessaan mainontaa suurille massoille. Mainonta oli
pelkästään yksisuuntaista markkinointiviestintää kuluttajille, joka perustui
kampanjoihin. Kampanjoilla oli rajallinen elinikä. PR oli yrityksen keino
lisätä näkyvyyttä ja tunnettuutta lehdistötiedotteilla, jotka media välitti
eteenpäin. Jotta lehdistötiedotteet läpäisivät median, tuli uutisen olla
yrityksen kannalta merkittävä.
Markkinointi ja PR olivat Meerman Scottin mukaan erilaisia tieteenhaaroja,
joita harjoittivat eri koulukunnista tulleet ihmiset täysin erilaiset
tavoitteet, keinot ja päämäärät mielessään.
Hieman kärjistäen voisikin sanoa vanhakantaisen
markkinoinnin mantran olevan se, että kun samaa viestiä työntää (push) tarpeeksi monelle, tulee rahaa
ovista ja ikkunoista ja tuotto maksimoitua. Kenellä oli eniten pätäkkää, sai se
luotua siisteimmät ja koukuttavimmat speksit. Ei onneksi enää.
Markkinoinnin uudet tuulet
The New Rules of Marketing & PR |
Online/digitaalinen markkinointi on muuttanut lähes kaiken. Nyt
yrityksillä on aito mahdollisuus käydä kaksisuuntaista dialogia asiakkaidensa
kanssa. Tai jos tarkkoja ollaan, dialogin käyminen asiakkaiden kanssa on
2015-luvulla pikemminkin välttämättömyys kuin mahdollisuus. Varsinkin me Diginatiivit
Y- ja Z-sukupolvet haluamme saada tietoa ja vastaukset meitä askarruttaviin
kysymyksiin silloin, kun se meille parhaiten sopii. Pelkkä vastaus ei vielä
kuitenkaan riitä – haluamme kuluttaa merkityksellistä sisältöä.
Meerman Scott vetää yhteen uudet markkinoinnin ja PR:n pelisäännöt.
Markkinointi on sisällön jakamista juuri sillä hetkellä, kun lukijat sitä
kaipaavat. Blogit, videot, e-kirjat, uutiskirjeet sekä muut
online-vaikuttamisen muodot antavat yritykselle mahdollisuuden viestiä suoraan
asiakkaidensa kanssa. Yrityksesi on siis sitä, mitä verkossa julkaiset. PR ei
ole sitä, että pomosi näkee yrityksen TV:ssä. Se on sitä, että potentiaaliset
ostajat näkevät yrityksen verkossa. Internet on tehnyt PR:stä oikeasti taas
julkista
Kuten huomaat, markkinointi on kääntynyt lähes päälaelleen
työntävästä (push) outbound markkinoinnista kohti vetävää (pull) inbound markkinointia. Lyhyesti, Inboundin pääajatuksena on, että voimme julkaista sitouttavaa ja
hyödyllistä tietoa verkossa ja tarjota sitä potentiaalisille asiakkaillemme
silloin, kun he tarvitsevat tietoa.
Ps. Push-markkinoinnin
metodeista yhä toimivaksi todistettu on sähköpostimarkkinointi. Sen tulee olla
kuitenkin tarkkaan ja oikein kohdennettua, hyper-personoitua
markkinointiviestintää. Tästä kuitenkin lisää joku toinen kerta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti